Verslag Oschersleben Joost van Thiel
Trainingen:
Ik had twee trainingsdagen geboekt omdat ik op voorhand wist dat Oschersleben een circuit is waar ik heel snel zou kunnen zijn ondanks dat ik hier twee jaar geleden op donderdag al gecrasht was en ik er daarvoor voor het laatst in 2012 was. Bovendien had ik een nieuwe achterveer die wellicht wat testwerk nodig had. Uiteindelijk heb ik op donderdag en vrijdag al sterke tijden gereden waar alleen Allan, Rene en ik aan konden komen.
Kwalificaties:
Na genoeg kilometers gereden te hebben op zaterdag wilde ik Q1 en Q2 nog met oude banden rijden. Helaas knalde mijn ketting kapot tijdens de eerste kwalificatie waarna een spoed reparatie plaatsvond. Wellicht hadden we die ketting ook te lang niet vervangen… Gelukkig kon ik met hulp vanuit alle hoeken Q2 in mijn ritme komen om tot slot in Q3 in mijn eerste snelle ronde Pole te rijden. Met een 1.31,9 wist ik dat het met de pace goed zat voor de wedstrijd. Allan en Rene zaten dichtbij met tijden net boven de 1.32.
Race 1:
Mijn start was goed alleen de launchcontrol van de Aprillia op P4 kwam ik klem te zitten achter een pro thunder rijder en kon ook nog Peter Politiek van de Pro Thunder er tussen komen. Ik kon de snelheid van de nummer 1 goed volgen. In ronde 4 hing de gele vlag in de tweede bocht. Er lag daar een motor die niet weg gehaald werd. De nummer 1 uit de pro thunder ging zo hard van zijn gas waardoor Peter Politiek ook hard in de ankers moest. Ik was gefocust op Allan en Rene achter mij, maar zag het harde remmen van de nummer 1 en 2 niet aankomen, dus ging er voorbij. Twijfelachtig of dit reglementair was zette ik een constante snelheid voorin waarna de rode vlag uiteindelijk viel. Na de race ben ik naar Allan gegaan om de gebeurtenis te bespreken en heb ik melding gemaakt bij de wedstrijdleiding. Er zijn geen bezwaren gekomen waardoor ik mijn 1e plek mocht behouden.
Race 2:
In race twee had ik wederom een prima start maar kwamen er twee Aprilia’s uit de pro thunder voorbij zetten. Bovendien had Peter op zijn geleende 1199R een hele goede start. Ik kwam klem te zitten en Allan haalde me buitenom in in bocht twee. Het ging redelijk kuip aan kuip waarna ik me voor die bocht gewonnen moest geven. Bij de exit van bocht twee zat ik aan de binnenkant van Allan en de Aprilia voor hem. Hij kon hem niet buitenom voorbij remmen, maar ik pakte ze beide voor het ingang van bocht 3. Inmiddels op P3 aanbeland zat ik twee ronden achter Peter Politiek waarna hij een fout maakte en wijd ging. Ik aarzelde niet en ging ook Peter voorbij. Ik kon vervolgens een paar bochten later meteen een aanval maken op de nummer 1. Hierdoor had ik marge opgebouwd met twee rijders tussen mij en Allan en Rene. Vanaf dat moment kon ik een constante pace rijden van lage 1.31 ronde tijden. Peter ging me uiteindelijk voorbij en hem kon ik niet volgen en dit deed ik ook niet omdat hij een andere klasse reed. De risico’s waren onnodig en mijn pace was constant en niet te volgen voor Rene en Allan. Toen de achterblijvers kwamen was mijn marge veilig en kon ik er netjes voorbij en de race uitrijden.